Προθεσμία 20 ημερών δίνεται στους οφειλέτες του ΕΦΚΑ, για να εξοφλήσουν ή να ρυθμίσουν το χρέος τους, πριν αρχίσει η διαδικασία των κατασχέσεων και των πλειστηριασμών.

Συγχρόνως το Κέντρο Είσπραξης Ασφαλιστικών Εισφορών ξεκινά συστηματικό κυνήγι των οφειλετών των ασφαλιστικών ταμείων με σκιαγράφηση και του προφίλ των οφειλετών με βάση το ιστορικό τους και άλλα χαρακτηριστικά.

Το ΚΕΑΟ πιέζεται για την είσπραξη των χρεών, καθώς τα ληξιπρόθεσμα ξεπέρασαν τα 47 δισ. ευρώ, τον περασμένο Σεπτέμβριο, αυξανόμενα διαρκώς κάθε τρίμηνο.

Αναλυτικότερα, όπως επισημαίνεται στην τελευταία έκθεση του ΚΕΑΟ, θα εφαρμόζονται ενιαίες διαδικασίες για το σύνολο των οφειλετών, οι οποίες κλιμακώνονται ανάλογα με την περίπτωση και την απόκριση του οφειλέτη.

Στον οφειλέτη που έχει εκκρεμή χρέη, θα αποστέλλεται η «Ατομική Ειδοποίηση ληξιπρόθεσμων οφειλών» με την οποία ενημερώνεται ότι η οφειλή του έχει μεταφερθεί στο Κ.Ε.Α.Ο. και ότι, αν δεν ανταποκριθεί εντός 20 ημερών με εξόφληση ή διακανονισμό θα ξεκινήσει η διαδικασία της αναγκαστικής είσπραξης.

Για τις περιπτώσεις που οι οφειλέτες είναι εγγεγραμμένοι χρήστες στις Ηλεκτρονικές Υπηρεσίες Κ.Ε.Α.Ο. οι προσκλήσεις και οι Ατομικές Ειδοποιήσεις αποστέλλονται ηλεκτρονικά μέσω των ηλεκτρονικών υπηρεσιών και είναι προσβάσιμες στην ιστοσελίδα του e-Ε.Φ.Κ.Α.

Η αποστολή των ειδοποιήσεων γίνεται και μέσω ταχυδρομείου με συστημένη επιστολή, οι οποίες θεωρούνται ως κοινοποιημένες μετά την παρέλευση 15 ημερών από την αποστολή.

Από την έναρξη του Κ.Ε.Α.Ο. μέχρι τον Σεπτέμβριο 2023 έχουν αποσταλεί συνολικά 2.156.272 Ατομικές Ειδοποιήσεις σε οφειλέτες, ενώ εντός του τρίτου τριμήνου του 2023 εστάλησαν 17.579 ατομικές ειδοποιήσεις.

Τα… ελαφρυντικά των οφειλετών

Σε ότι αφορά στα αναγκαστικά μέτρα, αρχικά γίνεται εντοπισμός οφειλετών σε βάρος των οποίων μπορούν να ληφθούν μέτρα.

Οι υπηρεσίες του Κ.Ε.Α.Ο., εντοπίζουν τους οφειλέτες που δεν ανταποκρίθηκαν εντός 20 ημερών από την παραλαβή της Ατομικής Ειδοποίησης για την τακτοποίηση της οφειλής τους.

Ωστόσο, πριν τη λήψη των αναγκαστικών μέτρων, οι οφειλέτες αξιολογούνται και δημιουργείται το προφίλ του καθενός με πληροφορίες από το ηλεκτρονικό σύστημα του Κ.Ε.Α.Ο., τη διασύνδεση με το Μητρώο της Γ.Γ.Π.Σ., τα στοιχεία του Γ.Ε.ΜΗ. κλπ.

Στη συνέχεια με κριτήρια καθορίζεται ο βαθμός εισπραξιμότητας και επισφάλειας κάθε οφειλής.
Μεταξύ των κριτηρίων που λαμβάνονται υπόψη είναι:

  1. Το ύψος της οφειλής: ανάλογα με το ύψος της οφειλής επιλέγεται και το κατάλληλο είδος μέτρου.
  2. Η συμπεριφορά του οφειλέτη: Αξιολογείται η στάση του οφειλέτη σε σχέση με την εκπλήρωση των υποχρεώσεών του π.χ. η καταβολή των τρεχουσών εισφορών και η παράλληλη καταβολή ανελλιπώς κάθε μήνα εύλογου ποσού «έναντι» της οφειλής ενισχύουν το προφίλ της αξιοπιστίας του οφειλέτη, κάτι που λαμβάνεται σοβαρά υπόψη υπέρ του οφειλέτη για όσο χρόνο διαρκεί η συμπεριφορά αυτή.
  3. Η παλαιότητα της οφειλής: στο πλαίσιο της αξιολόγησης του οφειλέτη, εξετάζεται το χρονικό σημείο δημιουργίας των οφειλών, προκειμένου να εκτιμηθεί αν οφείλονται στην οικονομική κρίση ή την εκ συστήματος αφερεγγυότητα του οφειλέτη.

ΠΗΓΗ: sofokleousin.gr